Sztuka w VR/AR

Czy prawdziwa sztuka może funkcjonować w wirtualnej rzeczywistości? Czy pozostaje jeszcze wtedy sztuką? Czy produkcje VR mogą zostać zaliczone do sztuki? Próbę odpowiedzi na te pytania podejmiemy podczas panelu.

Uczestnicy

Prowadzenie
Anna Jankowska
dziennikarka kulturalna, Artinfo.pl
Prelegenci
Zuzanna Stańska
twórczyni Daily Art, założycielka i CEO w Moiseum
Pola Borkiewicz
Kierowniczka Pracowni VR/AR Laboratorium Narracji Wizualnych Szkoły Filmowej w Łodzi
Grzegorz Stępniak
Zajmuje się sztuką wizualną – malarstwem i multimediami, M151A.pl
Zofia Weiss
Zofia Weiss Gallery
Anna
Jankowska

Anna Jankowska – dziennikarka kulturalna. Przez wiele lat związana z kanałem TVP Kultura. Zainteresowana filmem, modą, sztuką i nowymi technologiami. Reprezentuje portal Artinfo.pl.

Zuzanna
Stańska

Historyczka sztuki, od 2012 roku twórczyni aplikacji DailyArt, z której korzysta miesięcznie około 800.000 osób na całym świecie, w 21 językach oraz właścicielka firmy Moiseum zajmującej się tworzeniem rozwiązań związanych z nowymi technologiami i nowoczesnym podejściem do publiczności w muzeach i instytucjach kultury. Była ekspertka sub-grupy ds. Cyfrowego Dziedzictwa Kultury i Europeany przy
Komisji Europejskiej. Laureatka Young Creative Entrepreneur Award w kategorii Culture, wymieniona na liście “liderów Nowej Europy” “New Europe Top 100 Challengers” stworzonej przez Visegard Fund, Google, Financial Times i Res Publikę. Alumni Blackbox Connect.

Pola
Borkiewicz

Artystka interdyscyplinarna i badaczka, projektantka, reżyserka, producentka kreatywna, kognitywistka i wykładowczyni. Kierowniczka Pracowni VR/AR Laboratorium Narracji Wizualnych vnLab Szkoły Filmowej w Łodzi, którą współprowadzi z Jackiem Nagłowskim. Producentka kreatywna kilkunastu utworów VR/XR realizowanych w Pracowni VR/AR, wyłonionych w konkursie na projekty artystyczno-badawcze vnLab. Pracuje nad dewelopmentem cyklu VR Assemblage, na który składają się doświadczenia: I_CITY, II_MIRRORWORLD, III_METAVERSE. Prowadzi prace badawcze Pracowni VR/AR w obszarze: kodyfikacji nowego języka narracji, etnografii procesu produkcji oraz percepcji twórców i odbiorców. Kierowniczka badań percepcji odbiorców doświadczeń VR w projekcie Nowe Formy i Technologie Narracji w ramach programu Regionalna Inicjatywa Doskonałości (2019-2022) realizowanego w porozumieniu vnLab PWSFTviT, VRLAB IPPAN, OPI-PIB oraz WF UŁ. Celem projektu jest opracowanie wytycznych do tworzenia i ewaluacji immersyjnych środowisk wirtualnych oraz filmowych doświadczeń wirtualnej rzeczywistości. Pracuje nad projektem publikacji monograficznej XR, realizowanej na platformie cyfrowej vnLab, Wydawnictwa Szkoły Filmowej w Łodzi. Współautorka badań: Wpływ technologii VR na skuteczność przekazywania wiedzy i umiejętności filmowych realizowanych przez VRLAB IPPAN dla NCKF ze środków PISF (2018). Publikuje w zakresie języka narracji XR, IDN, snu oraz bioetycznych konsekwencji rozwoju środowisk wirtualnych. Projektantka gry VR The Curator (IAM). Współzałożycielka Stowarzyszenia XR. Jury Transatlantyk VR SpaceTime Award 2018. Inicjatorka i współzałożycielka interdyscyplinarnego projektu Systemy Narracyjne Open Lab realizowanego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2016/2019). Organizatorka konferencji Immersive Storytelling (2018). Współpracowniczka Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych SWPS oraz Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego Szkoły Filmowej w Łodzi (2016/2018). Wykładowczyni Speakers’ Avenue, Film & Percepcja (DreamScreen, NeuroCinematics) oraz Cinematic VR (CC & Pro). Reżyserka snów w DreamJay, odpowiedzialna za dział audiowizualny i badania aplikacji Nightly (2015/2017). Projektantka instalacji interaktywnej i producentka otwarcia Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, muzyka_jest, jako Extended Studio (2015). Projektantka interakcji wystawy Polska na EXPO2015 w Mediolanie. Dyrektor kreatywna krakowskiego Copernicus Festival, edycja I: Rewolucje (2014).

Grzegorz
Stępniak

Ur. w Krasnymstawie w 1981 roku.

Wykształcenie

  • 1996–2001 Państwowe Liceum Sztuk Pięknych w Zamościu
  • 2001–2006 Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom z wyróżnieniem na wydziale malarstwa, ze specjalizacją na wydziale grafiki w Pracowni Multimedialnej Kreacji Artystycznej.

Stypendia/szkolenia

  • 2004 Półroczne stypendium w AdBK Akademia Sztuk Pięknych w Stuttgarcie
  • 2008 Udział w szkoleniu organizowanym przez CIANT – Międzynarodowe Centrum Sztuki i Nowych Technologii w Pradze, Republika Czeska.
  • 2011–2012 “Drimagine” szkoła grafiki 3D i animacji w Nowym Sączu.

Zajmuje się sztuką wizualną – malarstwem i multimediami. W zespołach eksperckich opracowuje projekty polichromii, a także projekty rzeźbiarskie i architektoniczne. Amatorsko rozwija pasję w dziedzinie elektroniki, mechaniki i informatyki.

Zofia
Weiss

Historyk sztuki i krytyk, wnuczka artystów Wojciecha Weissa (1875-1950 malarza, profesora i rektora ASP w Krakowie) i jego żony Aneri Ireny Weissowej (1888-1982 malarki). Otoczona od dziecka sztuką, poświęciła jej całe swoje życie zawodowe. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, stypendystka Fundacji Lanckorońskich, Kierownik Galerii Polskiego Malarstwa i Rzeźby XIX wieku MNK w Sukiennicach, Fundatorka i Prezes Fundacji Muzeum Wojciecha Weissa. Od lat zajmuje się promocja sztuki współczesnej, prowadząc autorską galerię sztuki i czyniąc z niej rozpoznawalną markę pod nazwą Zofia Weiss Gallery. Jest kuratorem kilkuset wystaw sztuki współczesnej i tekstów krytycznych. Odznaczona dwukrotnie przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Złotą Odznaką za Opiekę nad Zabytkami i odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej.