Polski film VR na światowych festiwalach

Polscy twórcy doświadczeń i filmów VR są nagradzani na festiwalach na całym świecie. “Kartka z powstania”, “Deep Dive”, “NOCCC”, “Szepty” czy “Locus Solus” są tego doskonałym przykładem. Wszystkie te produkcje można zobaczyć w ramach naszego przeglądu festiwalowego, a z ich twórcami porozmawiamy o potencjale polskiego sektora kreatywnego, jego sukcesach, ale również potrzebach oraz podobieństwach i różnicach na tle innych regionów świata.

Uczestnicy

Prowadzenie
Anna Bińkowska
producentka filmów VR, Biuro Programu ``Niepodległa``
Prelegenci
Jacek Nagłowski
Centrala Film – współtwórca filmów Szepty, Biesy
dr Sandra Frydrysiak
jedna z reżyserek filmu NOCCC
Miłosz Hermanowicz
reżyser filmu Deep Dive
Krzysztof Garbaczewski
przedstawiciel zespołu DREAM ADOPTION SOCIETY, współtwórca instalacji VR Locus Solus
Tomasz Dobosz
reżyser, producent i scenarzysta, absolwent Warszawskiej Szkoły Filmowej,
Mariusz Laszuk
producent, scenarzysta, współzałożyciel studia VRheroes
Anna
Bińkowska

Jest producentką filmów VR “Nie kochać w taką noc” i “Dża-Dża” z ramienia producenta zlecającego – Biura Programu “Niepodległa”.

Jacek
Nagłowski

Reżyser, producent. Współwłaściciel firmy producenckiej Centrala oraz Circus Digitalis, firmy zajmującej się tworzeniem rozwiązań cyfrowych w dziedzinie obrazu 2D, 3D i w zakresie wirtualnej rzeczywistości. Członek Polskiej Akademii Filmowej. Reżyser nagrodzonego na festiwalu w Wiesbaden filmu VR “Szepty”.

dr Sandra
Frydrysiak

Współreżyserka doświadczenia VR „Noccc”. Bada percepcję ruchu tanecznego w wirtualnej rzeczywistości, ale też kategorię siostrzeństwa, udział kobiet w protestach, feministyczną wrażliwość reżyserek czy reprezentację kobiet w kulturze popularnej. Autorka książki „Taniec w sprzężeniu nauk i technologii. Nowe perspektywy w badaniach tańca” (2017). Doktorka nauk humanistycznych, kulturoznawczyni i socjolożka, ekspertka gender studies. Adiunktka w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie, koordynatorka jednego z semestrów studiów School of Ideas. Projektowanie innowacji społecznych, członkini Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego Humanities/Art/Technology UAM, EuroGender Network (w ramach European Institute for Gender Equality) oraz Młodzi w Centrum Lab Uniwersytetu SWPS. Trenerka równościowa szkoląca w zakresie języka inkluzywnego, różnorodności, gender mainstreamingu, przeciwdziałania dyskryminacji.

Miłosz
Hermanowicz

Reżyser, montażysta, stereografer. Ukończył studia informatyczne na Uniwersytecie w Orleanie we Francji w 1999 roku i na kierunku montaż filmowy w Warszawie w 2006 roku. Montował m.in. takie dokumenty jak “Minkowski Saga” w reżyserii Rafaela Lewandowskiego czy “Warszawa, miasto podzielone” w reżyserii Erica Bednarskiego. Równolegle od 2011 roku specjalizuje się w technikach obrazu stereoskopowego 3D. Pracował przy różnych produkcjach S3D i VR, zarówno na planie jak i w post produkcji dla takich klientów jak web TV Oognet, Centrum Nauki Kopernik, Muzeum Woli, Dom Spotkań z Historią, TVP, firma produkcyjna Centrala czy Laboratorium Narracji Wizualnych Szkoły Filmowej w Łodzi. Zrealizował 3 własne krótkie filmy wykorzystujące te techniki, które prezentowane były na międzynarodowych festiwalach. Jego krótki metraż _Red Lady_ 3D zdobył Grand Prix na festiwalu Courant 3D IFF 2014 we Francji i był dystrybuowany przez UniFrance na blu-ray’u French 3D. Prowadził kursy dla młodzieży i młodych profesjonalistów z pracy tymi technikami. Napisał ponad 20 artykułów dla branżowego czasopisma FilmPro w tym większość dotyczących tematów S3D lub VR. W ramach stypendium MKiDN napisał książkę o realizacji immersyjnej, której wydanie planowane jest na 2022 rok.

Krzysztof
Garbaczewski

Polski reżyser teatralny, scenograf i autor adaptacji. Tworzy interdyscyplinarne spektakle, teatralne instalacje łączące performance, sztuki wizualne i muzykę. Współtwórca interaktywnego doświadczenia VR “Locus Solus”.

Tomasz
Dobosz

Reżyser, producent i scenarzysta, absolwent Warszawskiej Szkoły Filmowej, wieloletni wykładowca akademicki, współzałożyciel studia VRheroes, prezes Fundacji Arte et Marte. Od 2016 roku wyreżyserował siedem fabularnych doświadczeń VR, w tym m.in.: “Kartkę z Powstania”. Jest reżyserem, współscenarzystą i współproducentem prawie 40 minutowej superprodukcji VR pt.: “Wiktoria 1920”. Pracuje w międzynarodowym zespole filmowców opracowujących zasady tworzącego się języka filmowego Cine-VR pod przewodnictwem University of North Carolina School of the Arts. Jest twórcą wystawy VR “Kartka z Powstania – Virtual Reality Exhibition” w warszawskiej Hali Koszyki. Laureat kilkunastu międzynarodowych festiwali m.in. Los Angeles Film Awards, Buenos Aires International Film Festival, Forum Kina Europejskiego Cinergia za najlepszy polski film fabularny VR.

Mariusz
Laszuk

Producent, scenarzysta, współzałożyciel studia VRheroes. Wyprodukował pierwszy w Polsce film fabularny w tej technologii pt.: “Kartka z Powstania” oraz superprodukcję VR “Wiktoria 1920”. W 2019 roku stworzył największą w Europie wystawę VR dla Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Jest producentem muzycznego doświadczenia VR pt. “Debiutant”, w którym poznajemy świat oczami i uszami młodego Fryderyka Chopina. Współtworzył projekt VR “Seven prisoners” Pawła Althamera dla Helsinki Art Museum. Jest laureatem Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie Kultura Cyfrowa w roku 2019 za Film VR “Kartka z Powstania”.