Polscy twórcy doświadczeń i filmów VR są nagradzani na festiwalach na całym świecie. “Kartka z powstania”, “Deep Dive”, “NOCCC”, “Szepty” czy “Locus Solus” są tego doskonałym przykładem. Wszystkie te produkcje można zobaczyć w ramach naszego przeglądu festiwalowego, a z ich twórcami porozmawiamy o potencjale polskiego sektora kreatywnego, jego sukcesach, ale również potrzebach oraz podobieństwach i różnicach na tle innych regionów świata.
Polski film VR na światowych festiwalach
Uczestnicy
Anna
Bińkowska
![](http://2021.immersionfestival.pl/wp-content/uploads/2021/12/anna-binkowska.jpg)
Jest producentką filmów VR “Nie kochać w taką noc” i “Dża-Dża” z ramienia producenta zlecającego – Biura Programu “Niepodległa”.
Jacek
Nagłowski
![](http://2021.immersionfestival.pl/wp-content/uploads/2021/12/jacek-naglowski.jpg)
Reżyser, producent. Współwłaściciel firmy producenckiej Centrala oraz Circus Digitalis, firmy zajmującej się tworzeniem rozwiązań cyfrowych w dziedzinie obrazu 2D, 3D i w zakresie wirtualnej rzeczywistości. Członek Polskiej Akademii Filmowej. Reżyser nagrodzonego na festiwalu w Wiesbaden filmu VR “Szepty”.
dr Sandra
Frydrysiak
![](http://2021.immersionfestival.pl/wp-content/uploads/2021/12/sandra-frydrysiak.jpg)
Współreżyserka doświadczenia VR „Noccc”. Bada percepcję ruchu tanecznego w wirtualnej rzeczywistości, ale też kategorię siostrzeństwa, udział kobiet w protestach, feministyczną wrażliwość reżyserek czy reprezentację kobiet w kulturze popularnej. Autorka książki „Taniec w sprzężeniu nauk i technologii. Nowe perspektywy w badaniach tańca” (2017). Doktorka nauk humanistycznych, kulturoznawczyni i socjolożka, ekspertka gender studies. Adiunktka w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie, koordynatorka jednego z semestrów studiów School of Ideas. Projektowanie innowacji społecznych, członkini Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego Humanities/Art/Technology UAM, EuroGender Network (w ramach European Institute for Gender Equality) oraz Młodzi w Centrum Lab Uniwersytetu SWPS. Trenerka równościowa szkoląca w zakresie języka inkluzywnego, różnorodności, gender mainstreamingu, przeciwdziałania dyskryminacji.
Miłosz
Hermanowicz
![](http://2021.immersionfestival.pl/wp-content/uploads/2021/12/milosz-hermanowicz.jpg)
Reżyser, montażysta, stereografer. Ukończył studia informatyczne na Uniwersytecie w Orleanie we Francji w 1999 roku i na kierunku montaż filmowy w Warszawie w 2006 roku. Montował m.in. takie dokumenty jak “Minkowski Saga” w reżyserii Rafaela Lewandowskiego czy “Warszawa, miasto podzielone” w reżyserii Erica Bednarskiego. Równolegle od 2011 roku specjalizuje się w technikach obrazu stereoskopowego 3D. Pracował przy różnych produkcjach S3D i VR, zarówno na planie jak i w post produkcji dla takich klientów jak web TV Oognet, Centrum Nauki Kopernik, Muzeum Woli, Dom Spotkań z Historią, TVP, firma produkcyjna Centrala czy Laboratorium Narracji Wizualnych Szkoły Filmowej w Łodzi. Zrealizował 3 własne krótkie filmy wykorzystujące te techniki, które prezentowane były na międzynarodowych festiwalach. Jego krótki metraż _Red Lady_ 3D zdobył Grand Prix na festiwalu Courant 3D IFF 2014 we Francji i był dystrybuowany przez UniFrance na blu-ray’u French 3D. Prowadził kursy dla młodzieży i młodych profesjonalistów z pracy tymi technikami. Napisał ponad 20 artykułów dla branżowego czasopisma FilmPro w tym większość dotyczących tematów S3D lub VR. W ramach stypendium MKiDN napisał książkę o realizacji immersyjnej, której wydanie planowane jest na 2022 rok.
Krzysztof
Garbaczewski
![](http://2021.immersionfestival.pl/wp-content/uploads/2021/12/krzysztof-garbaczewski.jpg)
Polski reżyser teatralny, scenograf i autor adaptacji. Tworzy interdyscyplinarne spektakle, teatralne instalacje łączące performance, sztuki wizualne i muzykę. Współtwórca interaktywnego doświadczenia VR “Locus Solus”.
Tomasz
Dobosz
![](http://2021.immersionfestival.pl/wp-content/uploads/2021/11/tomasz-dobosz2.jpg)
Reżyser, producent i scenarzysta, absolwent Warszawskiej Szkoły Filmowej, wieloletni wykładowca akademicki, współzałożyciel studia VRheroes, prezes Fundacji Arte et Marte. Od 2016 roku wyreżyserował siedem fabularnych doświadczeń VR, w tym m.in.: “Kartkę z Powstania”. Jest reżyserem, współscenarzystą i współproducentem prawie 40 minutowej superprodukcji VR pt.: “Wiktoria 1920”. Pracuje w międzynarodowym zespole filmowców opracowujących zasady tworzącego się języka filmowego Cine-VR pod przewodnictwem University of North Carolina School of the Arts. Jest twórcą wystawy VR “Kartka z Powstania – Virtual Reality Exhibition” w warszawskiej Hali Koszyki. Laureat kilkunastu międzynarodowych festiwali m.in. Los Angeles Film Awards, Buenos Aires International Film Festival, Forum Kina Europejskiego Cinergia za najlepszy polski film fabularny VR.
Mariusz
Laszuk
![](http://2021.immersionfestival.pl/wp-content/uploads/2021/11/mariusz-laszuk2.jpg)
Producent, scenarzysta, współzałożyciel studia VRheroes. Wyprodukował pierwszy w Polsce film fabularny w tej technologii pt.: “Kartka z Powstania” oraz superprodukcję VR “Wiktoria 1920”. W 2019 roku stworzył największą w Europie wystawę VR dla Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Jest producentem muzycznego doświadczenia VR pt. “Debiutant”, w którym poznajemy świat oczami i uszami młodego Fryderyka Chopina. Współtworzył projekt VR “Seven prisoners” Pawła Althamera dla Helsinki Art Museum. Jest laureatem Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie Kultura Cyfrowa w roku 2019 za Film VR “Kartka z Powstania”.