Czy prawdziwa sztuka może funkcjonować w wirtualnej rzeczywistości? Czy pozostaje jeszcze wtedy sztuką? Czy produkcje VR mogą zostać zaliczone do sztuki? Próbę odpowiedzi na te pytania podejmiemy podczas panelu.
Sztuka w VR/AR
Uczestnicy
Anna
Jankowska
Anna Jankowska – dziennikarka kulturalna. Przez wiele lat związana z kanałem TVP Kultura. Zainteresowana filmem, modą, sztuką i nowymi technologiami. Reprezentuje portal Artinfo.pl.
Zuzanna
Stańska
Historyczka sztuki, od 2012 roku twórczyni aplikacji DailyArt, z której korzysta miesięcznie około 800.000 osób na całym świecie, w 21 językach oraz właścicielka firmy Moiseum zajmującej się tworzeniem rozwiązań związanych z nowymi technologiami i nowoczesnym podejściem do publiczności w muzeach i instytucjach kultury. Była ekspertka sub-grupy ds. Cyfrowego Dziedzictwa Kultury i Europeany przy
Komisji Europejskiej. Laureatka Young Creative Entrepreneur Award w kategorii Culture, wymieniona na liście “liderów Nowej Europy” “New Europe Top 100 Challengers” stworzonej przez Visegard Fund, Google, Financial Times i Res Publikę. Alumni Blackbox Connect.
Pola
Borkiewicz
Artystka interdyscyplinarna i badaczka, projektantka, reżyserka, producentka kreatywna, kognitywistka i wykładowczyni. Kierowniczka Pracowni VR/AR Laboratorium Narracji Wizualnych vnLab Szkoły Filmowej w Łodzi, którą współprowadzi z Jackiem Nagłowskim. Producentka kreatywna kilkunastu utworów VR/XR realizowanych w Pracowni VR/AR, wyłonionych w konkursie na projekty artystyczno-badawcze vnLab. Pracuje nad dewelopmentem cyklu VR Assemblage, na który składają się doświadczenia: I_CITY, II_MIRRORWORLD, III_METAVERSE. Prowadzi prace badawcze Pracowni VR/AR w obszarze: kodyfikacji nowego języka narracji, etnografii procesu produkcji oraz percepcji twórców i odbiorców. Kierowniczka badań percepcji odbiorców doświadczeń VR w projekcie Nowe Formy i Technologie Narracji w ramach programu Regionalna Inicjatywa Doskonałości (2019-2022) realizowanego w porozumieniu vnLab PWSFTviT, VRLAB IPPAN, OPI-PIB oraz WF UŁ. Celem projektu jest opracowanie wytycznych do tworzenia i ewaluacji immersyjnych środowisk wirtualnych oraz filmowych doświadczeń wirtualnej rzeczywistości. Pracuje nad projektem publikacji monograficznej XR, realizowanej na platformie cyfrowej vnLab, Wydawnictwa Szkoły Filmowej w Łodzi. Współautorka badań: Wpływ technologii VR na skuteczność przekazywania wiedzy i umiejętności filmowych realizowanych przez VRLAB IPPAN dla NCKF ze środków PISF (2018). Publikuje w zakresie języka narracji XR, IDN, snu oraz bioetycznych konsekwencji rozwoju środowisk wirtualnych. Projektantka gry VR The Curator (IAM). Współzałożycielka Stowarzyszenia XR. Jury Transatlantyk VR SpaceTime Award 2018. Inicjatorka i współzałożycielka interdyscyplinarnego projektu Systemy Narracyjne Open Lab realizowanego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2016/2019). Organizatorka konferencji Immersive Storytelling (2018). Współpracowniczka Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych SWPS oraz Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego Szkoły Filmowej w Łodzi (2016/2018). Wykładowczyni Speakers’ Avenue, Film & Percepcja (DreamScreen, NeuroCinematics) oraz Cinematic VR (CC & Pro). Reżyserka snów w DreamJay, odpowiedzialna za dział audiowizualny i badania aplikacji Nightly (2015/2017). Projektantka instalacji interaktywnej i producentka otwarcia Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, muzyka_jest, jako Extended Studio (2015). Projektantka interakcji wystawy Polska na EXPO2015 w Mediolanie. Dyrektor kreatywna krakowskiego Copernicus Festival, edycja I: Rewolucje (2014).
Grzegorz
Stępniak
Ur. w Krasnymstawie w 1981 roku.
Wykształcenie
- 1996–2001 Państwowe Liceum Sztuk Pięknych w Zamościu
- 2001–2006 Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom z wyróżnieniem na wydziale malarstwa, ze specjalizacją na wydziale grafiki w Pracowni Multimedialnej Kreacji Artystycznej.
Stypendia/szkolenia
- 2004 Półroczne stypendium w AdBK Akademia Sztuk Pięknych w Stuttgarcie
- 2008 Udział w szkoleniu organizowanym przez CIANT – Międzynarodowe Centrum Sztuki i Nowych Technologii w Pradze, Republika Czeska.
- 2011–2012 “Drimagine” szkoła grafiki 3D i animacji w Nowym Sączu.
Zajmuje się sztuką wizualną – malarstwem i multimediami. W zespołach eksperckich opracowuje projekty polichromii, a także projekty rzeźbiarskie i architektoniczne. Amatorsko rozwija pasję w dziedzinie elektroniki, mechaniki i informatyki.
Zofia
Weiss
Historyk sztuki i krytyk, wnuczka artystów Wojciecha Weissa (1875-1950 malarza, profesora i rektora ASP w Krakowie) i jego żony Aneri Ireny Weissowej (1888-1982 malarki). Otoczona od dziecka sztuką, poświęciła jej całe swoje życie zawodowe. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, stypendystka Fundacji Lanckorońskich, Kierownik Galerii Polskiego Malarstwa i Rzeźby XIX wieku MNK w Sukiennicach, Fundatorka i Prezes Fundacji Muzeum Wojciecha Weissa. Od lat zajmuje się promocja sztuki współczesnej, prowadząc autorską galerię sztuki i czyniąc z niej rozpoznawalną markę pod nazwą Zofia Weiss Gallery. Jest kuratorem kilkuset wystaw sztuki współczesnej i tekstów krytycznych. Odznaczona dwukrotnie przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Złotą Odznaką za Opiekę nad Zabytkami i odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej.