Metawers – VR/AR/blockchain
– kierunki i trendy

Metawers, czyli internet 3.0, w którym będziemy uczestniczyć za pomocą web/mob, ale także XR=AR+VR. Jeśli XR, to znaczy, że będziemy zanurzeni w w tym świecie w 100%. Uczestnicy panelu spróbują poszukać odpowiedzi na pytania:

  • Jak będzie wyglądała komunikacja w XR?
  • Jaka będzie edukacja w XR?
  • Czy w XR będzie miejsce dla kultury i sztuki?
  • Jakie dziedziny życia będzie można w XR odwzorować?
  • Jak będą działały i wyglądały sklepy, banki, urzędy?

Uczestnicy

Prowadzenie
Anna Szylar
Laboratorium Narracji Wizualnych vnLab przy Szkole Filmowej w Łodzi
Prelegenci
Dorota Dublanka
Krajowa Izba Rozliczeniowa
Marcin Łunkiewicz
Mimo.ooo
Łukasz Ciołko
Departament Własności Intelektualnej i Mediów. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Bartosz Żuk
Regional Product Manager CEE+SE, HTC
Krzysztof Pijarski
Laboratorium Narracji Wizualnych (vnLab)
Anna
Szylar

Menedżerka kultury z wieloletnim doświadczeniem we współpracy międzynarodowej na rzecz upowszechniania osiągnięć polskich twórców cyfrowych – twórców gier, reżyserów doświadczeń VR/AR, twórców animacji. W latach 2014-2021 związana z Instytutem Adama Mickiewicza, gdzie była m.in. odpowiedzialna za międzynarodowy festiwal kultury cyfrowej Digital Cultures oraz koordynowała prezentacje polskich projektów na największych festiwalach branżowych w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Azji i Europie. Obecnie odpowiada za dystrybucję utworów realizowanych przez vnLab działający przy Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi.

Dorota
Dublanka

Wizjonerka, pasjonatka, i profesjonalistka z ponad 25-letnim doświadczeniem w pracy z globalnymi organizacjami  i start-upami, w tym z Doliny Krzemowej. Członek międzynarodowych zespołów realizujących światowe programy np. Microsoft for nonprofits, Google for nonprofits oraz lokalnych innowacyjnych projektów technologicznych. Pracując jako European and Global HR wspierała zróżnicowane, międzynarodowe, wirtualne zespoły pracujące w kilku krajach Europy, Azji oraz USA.

Posiada wieloletnią praktykę lidera innowacyjności odpowiadającego za kreowanie i wdrażanie strategii w obszarze budowania kapitału ludzkiego oraz przeprowadzania organizacji przez procesy zmian. Certyfikowany Coach ICC,  Coach metodologii Design Thinking, praktyk FRIS, KANBAN. Zafascynowana technologią i jej wpływem na świat, człowieka i środowisko pracy.

W KIR pracuje od 2017 r. Odpowiada za rozwój pracowników, budowę kreatywnego środowiska pracy oraz za działania z zakresu komunikacji wewnętrznej i budowania marki pracodawcy. Swoje pasje realizuje też jako Prezeska Fundacji Cyberium, ostatnio zaangażowana w innowacyjny w skali światowej projekt Blockchain Sandbox.

Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz programu MBA Koźmiński Executive Business School. Brała udział w szeregu międzynarodowych szkoleń, m.in. Employee Wellness and Stress Management, the Stanford Center for Health Education.

Marcin
Łunkiewicz

Jest założycielem mimo.ooo, zespołu zajmującego się tworzeniem, produkcją i dystrybucją formatów XR/AI, jest także pionierem VR w Europie. Zajmuje się automatyzacją procesów kreatywnych, jego celem jest stworzenie narzędzi opartych na algorytmach AI, które będą automatycznie generowały treści zindywidualizowane dla poszczególnych użytkowników oraz projekcją ich w formacie XR. Z prelekcjami dotyczącymi czwartej rewolucji przemysłowej, rynku XR/AI/5G oraz narracji w XR wystąpił na festiwalach i prezentacjach w Warszawie, Wiedniu, Londynie, Paryżu, Brukseli, Katowicach, Tallinie, Poznaniu, Gdyni, Krakowie, Jokohamie, Kioto, Osace, Oslo i Nowym Jorku. Zajmuje się także NFT traktując tę technologię jako tą, która pozwoli uporządkować prawa autorskie, piractwo w internecie i staje się nowym polem eksploatacji treści kreatywnych. Realizuje obecnnie projekt FilmCoin, będzie to platforma zdecentralizowanego finansowania produkcji filmów, a w przyszłości gier i projektów XR. Jako producent treści działa na rynku od 2000 roku. Krótkie filmy i reklamy, które produkował i współprodukował, zdobyły ponad dwadzieścia nagród na festiwalach polskich i międzynarodowych, w tym Oskara za film animowany „Piotruś i WIlk”. Od 2015 zajmuje się technologiami immersyjnymi i sztuczną inteligencją, w tym czasie eksperymentował, produkował treści, budował kamery 360 czy platformy dystrybucyjne XR. W 2017 roku wraz z Multikinem uruchomił sieć kin VR o nazwie MultikinoVR by mimo.ooo. W 2019 roku wraz Metro Properties uruchomił VRCity by mimo.ooo, strefę VR w centrum handlowym M1 w Warszawie.

Łukasz
Ciołko

Zastępca dyrektora Departamentu Własności Intelektualnej i Mediów w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który zarządza programem Rozwój sektorów kreatywnych. Celem programu jest wsparcie rozwoju polskich sektorów kultury i kreatywnych oraz wzmacnianie ich konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Program obejmuje wszystkie branże kreatywne, jednak priorytet mają działania dedykowane sektorom wzornictwa, muzyki, gier wideo oraz nowych mediów.

Bartosz
Żuk

Regional Product Manager CEE+SE, HTC. Od 10 lat pracuje w HTC Poland na stanowiskach związanych z zarządzaniem produktami marki. Od początku wspiera też rozwój jedynego w swoim rodzaju, najbardziej zaawansowanego systemu VR, HTC Vive. Z czasem Bartosz Żuk stał się największym fanem i opoką idei Wirtualnej Rzeczywistości w Polsce oraz jednym z jej najzagorzalszych propagatorów. Z osiągnięć Bartosza prześwieca rzadka zdolność łączenia biznesu, treści kultury oraz produktów w taki sposób, aby zwoje nawet najbardziej surowej technologii naładować ludzkimi emocjami. Wielokrotnie udowadniał on swoją wartość, prowadząc niezliczone prezentacje i wygłaszając przemówienia na spotkaniach branżowych oraz konferencjach. Miłość do nowych technologii, a przede wszystkim do możliwości, które otwierają, zawsze stanowiła siłę napędową Bartosza. Jest on m.in. jednym z pomysłodawców nagrania audiobooków, tak kultowych dzieł jak “Łowca Androidów”, czy “Niezwyciężony” w technologii binauralnej, czyniącej opowieść jeszcze bardziej wciągającą. Była to pierwsza taka na świecie produkcja audio. Bartosz brał też udział w tworzeniu środowiska VR, mającego zaprezentować efekty misji Rosetta, prowadzonej przez Europejską Agencję Kosmiczną. Doświadczenie Bartosza w sektorze telekomunikacyjnym i szerzej, w branży IT to już ponad 20 lat. Przed dołączeniem do HTC, Bartosz pracował w Siemens Polska jako Product Manager, w NC Virtual Systems jako wdrożeniowiec oraz w Polkomtelu, jako Specjalista ds. Szkoleń. Prywatnie jest szczęśliwym mężem i ojcem dwojga dzieci, miłośnikiem zdrowego trybu życia, akrobatyki sportowej i szachów.

Krzysztof
Pijarski

Artysta posługujący się medium fotografii, wykładowca akademicki, historyk sztuki. W łódzkiej Szkole Filmowej koordynuje działania Laboratorium Narracji Wizualnych, w którym także współpradzi Pracownię Form Interaktywnych. Stypendysta m.in. Fulbrighta na Johns Hopkins University w Baltimore (2009-2010), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Shpilman Institute of Photography; kierownik i wykonawca grantów Ministra Nauki Szkolnictwa Wyższego, Narodowego Centrum Nauki i Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Autor monografii Archeologia modernizmu. Michael Fried i nowoczesne doświadczenie sztuki (2017) oraz (Po)Nowoczesne losy obrazów. Allan Sekula / Thomas Struth (2013). Redaktor tomów Object Lessons: Zofia Rydet’s „Sociological Record” (2017) i Archiwum jako projekt (2011). W roku 2010 nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ukazała się antologia tekstów Allana Sekuli w jego przekładzie. Uczestnik PLAT(T)FORM 2012 w Fotomuseum Winterthur. Jego projekt Żywoty nieświętych został zaprezentowany w C/O Berlin. Redaktor pisma „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej”.