Opisy projektów
ViMeLa
Celem projektu jest wzbogacenie programów studiów uczelni partnerskich poprzez wdrażanie innowacyjnych metod nauczania i kształcenia studentów kierunku mechatronika w oparciu o wirtualną rzeczywistość. Projekt podzielony jest na dwie części: część mechatroniczną i część informatyczną. Zadania stawiane mechatronikom to: stworzenie scenariuszy wirtualnych ćwiczeń laboratoryjnych, a także wybór urządzeń, które zostaną przeniesione do wirtualnej rzeczywistości, wraz z opisaniem zjawisk i procesów w nich zachodzących (opis fizyczny i matematyczny). Grupa informatyków zajmie się przeniesieniem opracowanych scenariuszy do wirtualnej rzeczywistości: zostaną opracowane modele 3D wybranych urządzeń, symulacja ich działania oraz przeniesienie środowiska laboratoryjnego w wirtualny świat. Więcej o projekcie
ATOMIC
To międzynarodowy projekt, którego pomysłodawcą i liderem jest Politechnika Łódzka. Projekt zakłada stworzenie dwóch scenariuszy – pierwszy dotyczy popularnego i wykorzystywanego w nowoczesnych firmach Lean Management i Lean Manufacturing (po polsku nazywanego również „szczupłym zarządzaniem”), a drugi bazuje na zagadnieniach z zakresu higieny i bezpieczeństwa pracy. W obu przypadkach zostaną wykorzystane nowoczesne technologie, z których studenci chętnie będą korzystać. Rozwój umiejętności miękkich takich jak: planowanie i organizacja pracy rozwiązywanie problemów, krytyczne myślenie, kreatywność oraz praca w zespole są głównymi celami projektu. Więcej o projekcie
Mr UD
Według założeń Komisji Europejskiej, wszystkie nowe produkty i usługi powinny powstawać zgodne z zasadami Projektowania Uniwersalnego (UD) określonymi w Konwencji ONZ, co oznacza, że powinny być zaprojektowane i wykonane w taki sposób, aby nie sprawiały trudności żadnej osobie, niezależnie od jej niepełnosprawności, przeszkody, wieku, płci itp. Głównym celem projektu jest zwiększenie kompetencji UD przyszłych inżynierów, pedagogów i projektantów poprzez przekazanie im zestawu praktycznych narzędzi edukacyjnych opartych na rzeczywistości mieszanej (MR), aby lepiej zrozumieć różne potrzeby dostępności na podstawie doświadczenia. Więcej o projekcie
VRXanny
Celem VRXanny (Virtual reality for anxiety and mental stress reduction in university students) jest poprawa samopoczucia studentów cierpiących na ostry, epizodyczny i przewlekły stres, lęki i objawy depresyjne. Stworzone zostaną tzw. chill spoty, w których studenci będą mogli się relaksować – na przykład przed egzaminem – w wirtualnym środowisku. Politechnika Łódzka, a także partnerskie uniwersytety – Uniwersytet Łódzki, portugalski Universidad de Vigo oraz fiński Tartu Ulikool – będą pierwszymi na świecie uczelniami, które wdrożą takie rozwiązanie.
VRAnatomy
Projekt ten ma na celu poprawę jakości rozumienia anatomii absolwentom nauk medycznych. W tym celu chcielibyśmy wdrożyć innowacyjną i interaktywną metodę nauczania i uczenia się osteologii i narządu ruchu w Anatomii w oparciu o wirtualną rzeczywistość. Wierzymy, że wprowadzając interaktywne narzędzie wirtualnej rzeczywistości jako moduł wspomagający w istniejącym programie nauczania w dziedzinie nauk medycznych, osiągniemy główny cel tego projektu, jakim jest poprawa jakości i efektywności kształcenia oraz kwalifikacji, kompetencje i umiejętności absolwentów oraz zwiększenie ich konkurencyjności na rynku pracy. Ostatecznym celem projektu jest stworzenie układu ruchu obejmującego szkielet, więzadła, stawy i mięśnie. Dlatego projekt ten sugeruje, że studenci zaangażowani w programy związane z naukami medycznymi powinni być w stanie uzyskać bardziej szczegółowe zrozumienie modułu anatomii, w tym nauki o kościach i stawach oraz ich typach i strukturach, więzadłach, mięśniach i lokomocji ludzkiego ciała. Więcej o projekcie