VR i AR pozwalają na odtworzenie świata, który już nie istnieje. Filmy i doświadczenia VR zabierają widzów w podróż w czasie, pozwalając im stanąć twarzą w twarz z bohaterami. Widzowie mają poczucie uczestniczenia w rozgrywającej się wokół nich akcji. Wiadomo przecież, że kiedy sami czegoś doświadczamy, zapamiętujemy to o wiele skuteczniej. Jak polskie doświadczenia VR pozwalają dotknąć historii i lepiej ją zrozumieć, a także popularyzować w kraju i na świecie, opowiedzą uczestnicy panelu.
Cinematic VR 360 w popularyzacji historii
Uczestnicy
Anna
Bińkowska
Główny specjalista ds. promocji i projektów Biurze Programu “Niepodległa”, w którym pracuje od początku 2018 roku. Jest absolwentką podyplomowych studiów zarządzania projektami. Zajmuje się między innymi social mediami “Niepodległej” oraz projektami specjalnymi – konkursami literackimi czy produkcjami realizowanymi w technologii Virtual Reality. Swoją przygodę z filmem zaczynała od Mistrzowskiego Kursu Krytyki Filmowej Studia Munka podczas 40. Festiwalu Filmowego w Gdyni. Pracowała przy produkcji filmu krótkometrażowego “Niepospolita” (2019), nadzorowała produkcję filmu VR “Wiktoria 1920”. Jest producentką filmów VR “Nie kochać w taką noc” i “Dża-Dża” z ramienia producenta zlecającego – Biura Programu “Niepodległa”.
Jan
Kowalski
Dyrektor Biura Programu „Niepodległa”. Od 1 lutego 2017 roku odpowiada za koordynację i wsparcie dla działań upamiętniających setną rocznicę odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości. Kierowane przez niego biuro realizuje wydarzenia i akcje angażujące Polaków w obchody stulecia odbudowy państwa polskiego oraz odpowiada za przygotowanie projektów prezentujących historię i kulturę w nowatorski, artystyczny sposób. Biuro zaangażowane jest między innymi z przygotowanie filmów fabularnych w technologii VR 3D 360 stopni – „Kartka z Powstania”, „Wiktoria 1920″ na stulecie Bitwy Warszawskiej, „Dża-dża” o Jadwidze Jędrzejowskiej oraz „Nie kochać w taką noc” o Aleksandrze Żabczyńskim. Od 2021 roku Biuro Programu „Niepodległa” zaangażowane jest również w projekty budowy pomnika upamiętniającego Bitwę Warszawską 1920, a także odbudowę kompleksu Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej w Warszawie.
dr hab. Rafał
Wiśniewski
Polski socjolog kultury, wykładowca akademicki, menedżer kultury, profesor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Od 2017 dyrektor Narodowego Centrum Kultury, w działania którego wprowadził nowe media. Dzięki jego otwartości na wykorzystanie technologii wirtualnej rzeczywistości, powstały filmy “Kartka z powstania”, “Wiktoria 1920” oraz “Kosmogonik”, których NCK było producentem lub koproducentem.
Zygmunt
Fit
Architekt, grafik, projektant i twórca animacji oraz doświadczeń w wirtualnej rzeczywistości. Wiceprezes Fundacji Koncept Kultura. Specjalista w obszarze mobilnych multimedialnych wystaw plenerowych. Twórca mobilnych fotoplastikonów. Producent filmu “MS Piłsudski – misja na wrak” i pakietów edukacyjnych z wykorzystaniem technologii VR: “Niepodległa w obiektywie”, “Wirtualny Grodzisk”, “Wirtualny Chełmoński” oraz “MS Piłsudski – ukryta historia”, którego elementem jest edukacyjny escape room w wirtualnej rzeczywistości. Jeden z pomysłodawców i twórców Wirtualnego Teatru Historii “Niepodległa”.
Michał
Mucha
W latach 2017- 2020 był doradcą wicepremiera prof. Piotra Glińskiego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego zajmując się m.in. kinematografią i prawem autorskim. Ukończył Wydział Prawa na Uniwersytecie w Białymstoku. Absolwent kursów i Studium Polityki Zagranicznej w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych. W latach 2015-2016 był członkiem zarządu stowarzyszenia Młodzi dla Polski.